Capriciile lui Goya

Capriciile lui Goya, expuse la Muzeul National de Arta al României. Expozitia: Fatete ale constiintei. Capriciile lui Goya. Vernisaj: joi, 25 martie, orele 18.00. Durata expozitiei: 26 martie – 30 mai 2010. Locul: Muzeul National de Arta al Romaniei, Salile Kretzulescu.

caprichos-01-selfportrait1

Program de vizitare: miercuri – duminica, 10.00- 18.00 (octombrie-aprilie) / 11.00- 19.00  (mai- septembrie)

Gratuit: prima miercuri din luna

caprichos-37-si-sabra-mas-el-discipulo
Muzeul National de Arta al României, Ambasada Regatului Spaniei în România si Institutul Cervantes din Bucuresti va invita joi, 25 martie 2010, orele 18.00 la vernisajul expozitiei Fatete ale constiintei. Capriciile lui Goya.

caprichos-43-when-reason-sleeps-monstrosities-occur

Vernisajul va avea loc în Salile Kretzulescu ale MNAR, în prezenta doamnei Roxana Theodorescu, Director General al Muzeului National de Arta al României, a Excelentei Sale domnul Estanislao de Grandes Pascual, Ambasadorul Regatului Spaniei în România si a domnului Juan Carlos Vidal, Director al Institutului Cervantes din Bucuresti.

Expozitia prezinta cele 80 de gravuri din celebra serie a Capriciilor, realizata de pictorul spaniol Francisco de Goya (1746-1828) si publicata în perioada 1797-1799.

De un mare impact vizual, aceste gravuri suscita interesul deopotriva cunoscatorilor si celor care le vad pentru prima oara, nu numai datorita valorii artistice si calitatilor tehnice, dar si datorita mesajului moral transmis si titlurilor incitante – cel mai cunoscut fiind Somnul ratiunii naste monstri.

Capriciul, gen de gravura cu subiect liber, de la detaliul decorativ la compozitia fantastica, este în acceptia lui Goya motiv de acida satira sociala. Goya sanctioneaza – cu ironie, amaraciune sau severitate – slabiciunile si viciile umane: coruptia, prostitutia, sarlatania, vanitatea, infatuarea si stupiditatea. Sagetile lui tintesc nu numai masele populare, ci si clerul, înaltii demnitari si aristocratia.

Primele 36 de imagini ating teme precum dragostea, educatia gresita a copiilor, casatoriile de convenienta, cruzimea parintilor, prostitutia, lacomia s.a. Gravurile de la 37 la 42 contin scene în care personajele principale sunt magarii, ca efigii ale imposturii în diverse domenii ale vietii publice si private. În ultimele 38 de planse, Capriciile dezvaluie o lume supranaturala, populata de spirite, vrajitori, calugari si creaturi monstruoase.

Continutul critic al Capriciilor a provocat nemultumirea Inchizitiei, fapt care a blocat raspândirea gravurilor. Plansele au fost retrase rapid din vânzare, iar Goya a daruit regelui placile gravate precum si exemplarele nevândute, salvându-se astfel întreaga serie. Placile gravate apar în inventarul Calcografiei Nationale din 1803 si au fost folosite pentru mai multe tiraje postume.

Gravor talentat si inovator în domeniu, Goya realizeaza Capriciile combinând tehnicile acvaforte si acvatinta, pentru a obtine semitonuri si efecte dramatice de clarobscur.

Gravurile sunt însotite de comentariile originale ale artistului, pastrate în manuscris pe exemplarele din primele tiraje aflate în colectiile Muzeului Prado si ale Bibliotecii Nationale din Madrid, care explica titlurile, uneori enigmatice, sau completeaza mesajul imaginii. Seria expusa acum la Bucuresti a fost imprimata în 1929, într-o editie limitata, cu ocazia Expozitiei Universale de la Sevilia.

Expozitia beneficiaza de manifestari conexe: în data de 28 aprilie în sala de expozitie va avea loc conferinta Goya în literatura, sustinuta de Leonardo Romero Tobar, profesor la Universitatea din Zaragoza, iar pe 18 aprilie si 23 mai, de la ora 11.30, tot în expozitie are loc proiectia filmului artistic biografic Goya la Bordeaux (Spania, 1999, regia Carlos Saura).

Tags: ,

Leave a Reply